
KONCEPCE ZÁKLADNÍ ŠKOLY LIŠKA
Základní škola Liška je soukromá devítiletá základní škola s věkově smíšenými třídami, lesní družinou a školní jídelnou – výdejnou. Jsme malotřídní škola rodinného typu s celkovou kapacitou 47 žáků. Působíme v Brně na Kraví Hoře od roku 2019, kdy naše škola vznikla jako přirozené pokračování lesní mateřské školy Lištička.
Vycházíme z inovativních vzdělávacích směrů a rozvíjíme kompetence 21. století.
FILOSOFIE ŠKOLY
Vzdělávací program Základní školy Liška spočívá v individuálním přístupu k vzdělávání, který bere v úvahu jedinečné schopnosti a potřeby každého žáka. Naším hlavním cílem je rozvíjet maximálně potenciál každého jednotlivce a poskytnout prostředí, které podporuje jeho tvořivost, radost z učení a objevování světa prostřednictvím všech smyslů. Klíčovým prvkem je vytváření pohodového a bezpečného prostředí, které posiluje pozitivní atmosféru ve škole.
Naše pedagogické přístupy jsou založeny na propojení tří důležitých oblastí: uvědomění (hlava), zapojení (ruce) a vztahy (srdce). Věříme, že spojením těchto aspektů jsou naši žáci vybaveni dovednostmi potřebnými pro spokojený a plnohodnotný život.
Ve školním programu dodržujeme principy udržitelného rozvoje. Snažíme se vést naše žáky k citlivému vztahu k přírodě a ke všemu živému a učíme je žít podle ekologických a environmentálních principů. Cílem není pouze poskytnout žákům vzdělání, ale také je připravit na aktivní a odpovědné zapojení do společnosti jako občany s ohledem na udržitelnost a ochranu životního prostředí.
Základní škola Liška je místem, kde se kultivuje zájem o učení, osobnostní rozvoj a respekt k sobě i k okolnímu světu. Společně vytváříme prostředí, které podporuje každého žáka i pedagoga na jejich cestě za vzděláním a osobním rozvojem.
ZÁKLADNÍ PILÍŘE VÝUKY V ZŠ LIŠKA
-
individuální rozvoj žáka a vzájemně respektující přístup v malém kolektivu;
-
věkově smíšené třídy, které umožňují vrstevnické učení a podporují spolupráci mezi žáky napříč ročníky;
-
úzká spolupráce s rodinami a jejich aktivní zapojení pomáhá vytvářet pozitivní klima školy;
-
princip hlavy, rukou a srdce je klíčovým vzdělávacím přístupem propojující uvědomění, zapojení a vztahy, které rozvíjí komplexní osobnost žáka;
-
učení venku prostřednictvím zážitkové pedagogiky a badatelství zvyšuje zájem o učení, zlepšuje vzdělávací výsledky a podporuje zdraví dětí;
-
environmentální kontext a trvale udržitelný způsob života jsou nedílnou součástí výchovy a vzdělávání;
-
projektové dny v terénu se v rámci místně zakotveného učení zaměřují na exkurze, výstavy, divadelní představení, pobyt v přírodě a tradice. Žáci se svými nápady a aktivním přístupem podílejí na realizaci rozmanité výuky.